درمان شکست عشقی

درمان شکست عشقی


درمان شکست عشقی

درمان شکست عشقی از طریق مشاوره و تکنیک های روانشناسی امری ممکن و دست یافتنی است. تجربه شکست عشقی یک تجربه بسیار دردناک و آسیب رسان است که اگر به سرعت برای درمان شکست عشقی اقدام نشود، جنبه های مختلف زندگی فرد دچار اختلال خواهد شد.

درمان شکست عشقی چقدر طول می کشد؟

عشق مسیری است که بسیاری در آن به رضایت رسیده و به راه خود ادامه می دهند و بسیاری نیز در آن دچار مشکل شده و آن را ترک می کنند که ممکن است هر دو یا یکی از طرفین، آن شخصی باشد که آسیب بیشتری متحمل شده است.

عشق احساسی فوق العاده است، اما همواره همراه با انتظاراتی است. گاهی این انتظارات به دلایلی به درستی برآورده نمی شود. یا ممکن است عشق دو طرف برابر نباشد. ممکن است مسیر دو عاشق به دلیل انتظارات متفاوت از هم جدا باشد و یا حتی اصلا این انتظارات درست بیان و خواسته نشود و یا اساسا انتظارات درستی نباشند و یه به هر دلیل دیگری رابطه به پایان خود برسد.

مدت زمانی که باید برای درمان یک شکست عاطفی صرف شود بستگی به اراده و جدیت فرد برای فراموش کردن این شکست دارد. در فراموشی ضربه عشقی هیچ عاملی به اندازه خود فرد نقش ندارد. شکست در عشق میتواند تا سالهای طولانی باعث رنجش شما و مختل شدن زندگی شخصی و روابط عاطفیتان شود.

درمان شکست عشقی
راه های درمان شکست عشقی

 

8 تکنیک برای درمان شکست عشقی

درمان شکست عشقی راهی نیست که بتوان یک شبه طی کرد. گاهی مدیریت امور زندگی بعد از شکست، بسیار دشوار می باشد. شکست عشقی می تواند با آسیب ها و دردهای عاطفی و حتی جسمی نیز همراه باشد.

بعضی شکست عشقی را پایان زندگی خود می دانند اما باید از منظری دیگر به این اتفاق نگریست. شکست پایان است ولی نه پایان زندگی، بلکه تنها پایان یک ارتباط است و با گذشت زمان شاهدآغاز راه دیگر و عشق جدیدی خواهیم بود. قطعا رابطه ایی که پایان پیدا کرده هر چقدر هم ارزشمند باشد آخرین و بهترین رابطه زندگی شما نیست.

در ادامه راهکارهایی را با شما در میان می گذاریم که می تواند در گذر از این مرحله شما را یاری کند.

 

1.آنچه که هست را بپذیرید

در خلوت خود و یا گفتگو با افراد امن زندگی از انکار این شکست و رنج و آسیبی که به شما متحمل شده است دست بردارید. اتفاقی که افتاده را بپذیرید. با واقعیت آسیب هایی که دیده اید کنار بیاید، بدون اینکه بخواهید آنها را بسیار تحلیل کنید. خود را برای هیچ یک از اتفاقات سرزنش نکنید این مسیری نبوده که شما به تنهایی ساخته باشید. سرزنش کردن خود تان تنها وضعیت روحی فعلی تان را تشدید می کند و مانع از نجات شما بعد از اتفاق خواهد شد بنابر این باید پایان رابطه را بپذیرید.

 

2.بیش از حد برای خود دلسوزی نکنید

شما با دلسوزی بیش از حد برای خود نه تنها لطفی به خود و احساساتتان نمی کنید بلکه این موضوع باعث می شود که شما در تله اندوه گیرافتاده و دائما در حالت سوگواری برای خود بمانید و این رشته را رها نکنید. با این رفتار درمان آسیب های شما عقب افتاده و درد و رنج زیادی را متحمل خواهید شد.

 

3.با خودتان مهربان باشید

عشق یک رابطه دو طرفه است و پایان آن نیز می تواند به هر دو طرف دشوار باشد. خود را مقصر رابطه از دست رفته نبینید، فکر نکنید که شکست در این عشق یعنی شکست شما در همه چیز. این شکست را به شخصیت و ماهیت فردی خود ربط ندهید. شکست در رابطه را از بخشی از ضعف هایتان ندانید و خود را خطا کار نبینید. با خود مهربان باشید. روی عزت نفس خودکار کنید وارزش واقعی خود را از این موقعیت تفکیک کنید.

 

4.بار گذشته را به دوش نکشید

زمانی که رابطه ایی قطع می شود؛ هیچ سودی برای شما ندارد که دائما در ذهن خود خاطرات خوش و یا ناراحت کننده گذشته را مرور کنید.

از دیدن عکس های قدیمی و گذاشتن پست مرتبط با عشقتان در فضای مجازی خود داری کنید زیرا که مطمئنا که تصمیمات حالتان را بدتر خواهد کرد. در عوض با وجود تمام دشوراغی ها این واقعیت را که پایان رابطه به اتمام رسیده بپذیرید.

 

5.خود و شریک سابقتان را ببخشید

شما می توانید بخاطر لحظات خوبی که در گذشته با هم در زندگی ساخته اید، خودتان و عشقتان را ببخشید. و این را به خود یاداور شوید که هیچ انسانی کامل نیست و تمام انسان ها ایرادها و کاستی هایی دارند که قابل بخشش هستند. بخشش فشار بر روی شما را بسیار کم و سبک تر می کند.

از خودتان، همچنین فرد مقابل و تمام اتفاقاتی که افتاده خشمگین نمانید. خشم می تواند درد و رنج شما را بیشتر کند و زمان رسیدن به آرامش را دست نیافتنی تر کند و شما را در این خشم، سوگ و فشار بینهایت نگه دارد.

 

6.تمرکز خود را به چیز دیگری معطوف کنید

تمرکز خود را از این اتفاق بردارید و خود را وارد فعالیتی کنید که احساس خوبی به شما می دهد. ورزش، هنر و یا یادگیری نواختن یک ساز می تواند یا هر علاقه مندی که هرگز فرصت نکردید به آن بپردازید کمک بزرگی به شما کند که از این بحران سریع تر عبور کنید. همچنین تلاش برای یادگیری، اعتماد ب نفس و عزت نفس شما را بالا برده و در نتیجه حال روحی بهتری پیدا خواهید کرد.

 

7.برای عبور از شکست عشقی با مشاور تماس بگیرید

از یک مشاور و روانشناس بخواهید که در این مدت و تا رسیدن به التیام کنارتان باشد و شما را همراهی کند. این کار علاوه بر داشتن شخصی استادگونه برای مشورت گرفتن در لحظات بحرانی؛ احساس خوبه حمایت شدن به شما می دهد و روند درمان شکست عشقی را تسریح می کند.

حضور شخصی آگاه در کنار شما باعث می شود در این مدت از واکنش ها و تصمیمات اشتباه و عواقب آن در امان بمانید. همچنین احساس اطمینان خاطر و امنیت شما را بالا خواهد برد. گاهی در این مواقع لازم است برای مقابله با افسردگی دارویی تجویز شود که می تواند بسیارکمک کننده باشد تاحال بهتری داشته باشید و بتوانید به فعالیت های خود برسید، تا این بحران را بسلامت بگذرانید.

 

8.با دوستان و خانواده وقت بگذرانید

بودن در جمع خانواده و دوستان صمیمی و خیرخواه، و بودن در جمعی که شما را دوست دارند، دایره امنی به دور شما ترسیم خواهد کرد و درد شما را کاهش خواهد داد. همچنین ممکن است در این زمان میل به انزوا داشته باشید که این کار حالتان را بهتر نخواهد کرد. در جمع نزدیکان بودن می تواند برای شما بسیار مفید باشد و گذر زمان را برایتان بسیار راحت تر کند. در برابر کمک ها و حمایتی که از شما می کنند تا شما را آدم شادتری کنند، مقاومت نکنید؛ بگذارید که دیگران کمکتان باشند تا این بحران را سپری کنید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *