ناخودآگاه ضمیر ناخودآگاه چیستحذف شرط: ضمیر ناخودآگاه فروید ضمیر ناخودآگاه فرویدحذف شرط: تقویت ضمیر ناخودآگاه تقویت ضمیر ناخودآگاهحذف شرط: ضمیر ناخودآگاه در قرآن ضمیر ناخودآگاه در قرآنحذف شرط: قدرت ضمیر ناخودآگاه قدرت ضمیر ناخودآگاهحذف شرط: کنترل ضمیر ناخودآگاه کنترل ضمیر ناخودآگاهحذف شرط: ضمیر ناخودآگاه pdf ضمیر ناخودآگاه pdfحذف شرط: کتاب ضمیر ناخودآگاه کتاب ضمیر ناخودآگاهحذف شرط: ضمير ناخودآگاه انسان ضمير ناخودآگاه انسان

ضمیر ناخودآگاه چیست؟

شاید برای شما هم جالب باشد با واقعیت قدرت ضمیر ناخود آگاه در زندگی ما انسان ها روبرو شوید.ضمیر ناخودآگاه چیست ضمیر ناخودآگاه فروید تقویت ضمیر ناخودآگاه ضمیر ناخودآگاه در قرآن قدرت ضمیر ناخودآگاه کنترل ضمیر ناخودآگاه ضمیر ناخودآگاه pdf کتاب ضمیر ناخودآگاه ضمير ناخودآگاه انسان

ذهن ناهشیار یا ضمیر ناخودآگاه یا ناآگاه دربرگیرنده پدیده‌های روانی و فرآیندهای زندگی است که به وسیله شناسایی ادراک نشده و فاقد کیفیت آگاهی‌اند. ناخودآگاه انباری است پر از تمایل‌ها، آرزوها و خاطرات خارج از دسترس که بر اندیشه‌ها و اعمال تاثیر دارند.

فروید نخستین کسی نبود که عوامل تاثیر گذار ذهنی را پیدا و کشف کرد، شکسپیر نیز در نمایشنامه‌ های خویش آن‌ ها را عنوان می‌کرد. کاری که فروید کرد این بود که برای عوامل تاثیر گذار ذهنی در زندگی روزمرهٔ انسان، اهمیت بسیاری قائل شد

مفهوم ناهشیار (The unconscious) از مبانی نظریه روان کاوی است. هر چند فروید «کاشف» ناهشیار نبود، نخستین کسی بود که در قالب کاوشی نظام مند، تاثیر آن را در حیات ذهنی بهنجار و نابهنجار آدمی بررسی کرد. در روان کاوی معاصر، ناهشیار واجد چهار معنای عمده است.

ناخودآگاه

ضمیر ناخودآگاه فروید (نظریه فروید)

فروید ذهن را به دو قسمت هشیار و ناهشیار تقسیم کرد. بخش هشیار ذهن در برگیرندهٔ تمام افکار، احساس‌ها و اعمالی است که ما در حال حاضر از آن آگاهی داریم. ناهشیار شامل چیزهایی است که از آگاهی شخصی ما پنهان است.

به باور فروید، ناهشیار، انگیزه‌های ابتدایی و غریزی ما و نیز خاطره‌ها و هیجان‌های اضطراب آوری که از نفوذ آن‌ها به ذهن هشیار جلوگیری شده است، را در بر می‌گیرد. فروید یک ساختار عمودی و مرتبه‌ای برای ذهن ارائه داد: ذهن هشیار، نیمه هشیار، و ذهن ناهشیار. که هر یک زیر سطح دیگری قرار می‌گیرند.

قدرت ضمیر ناخودآگاه

ضمیر ناخودآگاه تقریباً 92 درصد از کل مغز را تشکیل می‌دهد. ضمیر خودآگاه 8% باقیمانده را تشکیل می‌دهد. بنابراین، ضمیر خودآگاه در مقایسه با ضمیر ناخودآگاه ناچیز است. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارن میتوانند ضمیر ناخودآگاه خود را کنترل و پرورش دهند.

ضمیر ناخودآگاه منطق ندارد و به ورود حسی استناد می‌کند. بنابراین، به واقعیت و تصور یکسان واکنش نشان می‌دهد. برای مثال، وقتی خواب پرت شدن از ساختمان را می‌بینید بدنتان همان واکنشی را نشان می‌دهد که اگر در واقعیت این اتفاق برای شما بیفتد نشان می‌دهد. بدن شما عرق می‌کند، ضربان قلبتان بالا می‌رود و … .

پس این نکته خیلی مهم است. ضمیر ناخودآگاه تفاوت بین واقعی و خیالی را نمی‌داند. این مسئله ساخته‌ی ذهن من نیست و برایش مدارک علمی زیادی وجود دارد که من سرچ در این رابطه را به عهده شما خواننده گرامی می‌گذارم.

کنترل ضمیر ناخودآگاه تا حالا شده که کسی از شما بخواهد که سعی کنید با یکدست به بالای سرتان ضربه بزنید و هم‌زمان دست خود را در جهت عقربه‌های ساعت روی شکم خود بمالید؟ معمولاً در ابتدا چنین کاری غیرممکن است ولی بعد از مدتی هر کس قادر به انجام این کار است. چرا؟

به دلیل اینکه مغز شما بعد از چند بار تکرار این کار یک کار را به ناخودآگاه منتقل می‌کند. مثل دوچرخه‌سواری و با تلفن حرف زدن. اگر تازه دوچرخه‌سواری یاد گرفته باشید و بخواهید این کار را انجام دهید احتمالاً جوری زمین می‌خورید که تا یک هفته هرکسی شمارا می‌بیند ناخودآگاه می‌خندد.

شما انسان خوبی هستید و باعث شادی مردم می‌شوید تا اینکه! دوچرخه‌سواری وارد ضمیر ناخودآگاه شما می‌شود و دیگر اطرافیانتان باید دنبال سوژه‌ی دیگری برای خنده‌هایشان باشند چون شما به‌راحتی می‌توانید یک کار آگاهانه مثل صحبت کردن با تلفن را با دوچرخه‌سواری هم‌زمان انجام دهید.

یک مقاله در نیویورک‌تایمز چاپ‌شده و طی یک پژوهش عملی ثابت کردند که افراد نمی‌توانند به‌صورت آگاهانه هم‌زمان رانندگی کنند و با تلفن همراهشان صحبت کنند. به‌عبارت‌دیگر، شما یکی از دو کار را آگاهانه انجام می‌دهید اما هر دو را هم‌زمان آگاهانه انجام نمی‌دهید.

چند بارشده که با تلفن همراه در حال صحبت بودید و بدون سوئیچ از خانه بیرون رفتید؟ چند بار در حالی داشتید فیلم نگاه می‌کردید یکهو متوجه شدید که هیچی از حرف‌های کسی که پشت تلفن است، نفهمیدید؟

ناخودآگاه

کنترل ضمیر ناخودآگاه

فردی را در نظر بگیرید که به تازگی رانندگی یاد گرفته است. این فرد در روزها و حتی ماه های اول رانندگی اش هنگام هدایت خودرو قادر به انجام هیچ کار دیگری نیست. زیرا او از ضمیر خودآگاهش برای هدایت خودرو استفاده می کند. در نتیجه تمرکزش تنها بر رانندگی خواهد بود و هیچ کار دیگری نمی تواند انجام دهد.

اما بعد از مدتی رانندگی برای او تبدیل به نوعی عادت می شود. مثلا این فرد می تواند هنگام رانندگی با تلفن همراهش نیز صحبت کند( که البته این کار خلاف مقررات است:) ).

درواقع بعد از مدتی هدایت خودرو به صورت ناخودآگاه انجام می گیرد زیرا اعمال شما هنگام رانندگی در ضمیر ناخودآگهتان ثبت شده و بعد از آن دیگر ضمیر خودآگاه در هدایت خودرو تاثیری ندارد.

وظیفه ی اصلی ضمیر ناخودآگاه ایجاد احساسات و عواطف ناگهانی به صورت خودکار است. مثلا اگر یک سخنرانی مهم در پیش داشته باشید ترس ها و تگرانی های شما قبل از شروع سخنرانی توسط ضمیر ناخودآگاهتان ایجاد و کنترل می شود.

عملکردهای طبیعی در بدن مانند نفس کشیدن یا تپش قلب نیز از وظایف ضمیر ناخودآگاه به شمار می رود. تنفستان را در نظر بگیرید. برای چند ثانیه آن را کنترل کنید. اکنون این ضمیر خودآگاه شماست که نفس کشیدنتان را کنترل می کند.

اما به محض اینکه تمرکزتان را کنار بگذارید بار دیگر کنترل تنفستان در دست ضمیر ناخوأگاه قرار می گیرد. از سوی دیگر منطق، محاسبات و همه ی اقدامات شما در زمان هشیاری توسط ضمیر خودآگاه صورت می گیرد.

مقالات مرتبط:

تکنیک های برگرداندن رابطه از دست رفته

قانون جذب چیست؟

قانون جذب عشق

تکنیک های برنامه ریزی و نفوذ به ضمیر ناخودآگاه

نیاز های ناخودآگاه عشقمان چیست؟

هوش هیجانی چیست؟

2 دیدگاه

    • راجب رابطه خودتون و تحلیل و برسی مشکلتون میتونید به شماره 09129305020 از طریق واتس آپ یا تلگرام پیام بدید و کاشناس ما شما را راهنمایی خواهند کرد. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *